torsdag 4 februari 2010

Coleslaw


Sedan vår tid där vi bodde i Michigan, USA, har jag älskat coleslaw. Det är en av de sallader där jag bara inte kan sluta äta......

Så här gjorde jag igår:
1/2 vitkål (ok, det var faktiskt lite mindre än hälften), strimlad. 2 medelstora morötter, rivna. 1/2 liten lök i små tärningar. Blanda allt. Till såsen: 2 tsk Dijon senap (jag verkar vara inne i min senap-perioden, slickar alltid av resten från skeden och tycker det är så gott), ca 1/2 dl Kesella, ca 1/2 dl Yoghurt, 3 msk Weisser Burgunder vinäger, 1 msk olivolja, saft av 1/2 citron. Vispa allt till en krämig sås, tillsätt lite vatten, om du tycker det är för tjock (eller yoghurt om det blivit för rinnande). Avsmaka med salt och peppar. Häll över kålblandningen och blanda allt väldigt väl. Jag tillsätter gärna de härlig tjocka russin i olika färger, älskar ju sötman ihop med den fräscha syrligheten - men inte alla gillar russin... Låt stå 1 timme (eller längre om du vill, i såfall i kylen).

Serverade det till grillad kycklingbröst. När barnen säger flera gånger 'hm det var så gott, mamma' - då vet man att det VAR så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar