söndag 24 januari 2010

Rullader

Det är fortfarande kallt ute och det är därför 'comfortfood' verkar bäst. Husmanskost alltså...
Så här gjorde jag rulladerna denna gång:
Ca 800 g lövbiff i tunna skivor (bankas om nödvändigt) penslade jag med en blandning av ca 3 msk senap och 3 msk Cleopatra vinäger (Ortega fungerar med). Sen skärde jag 100 g rökt skinka (Parma eller Schwarzwälder) i små bitar och blandade den med 1 mellanstor lök (små tärningar) och 1 pressad klyfta vitlök. Ca 1 msk av detta fördelade jag på biffen och rullade ihop varje skiva till en rullad, som hölls ihop med en tandpetare. Sen stekte jag de första tills de fått färg, ställde de vid sidan (på värme) och stekte de resterande. Sen ut med alla rullader och in med en lök, mera vitlök, en bit röd paprika och några bitar morötter, några bitar tomater och fräsa allt lite, och nu ca 2-3 msk Cleopatra vinäger över. Efter det fick koka lite, satt jag tillbaka rulladerna och gav lite vin till. Nu fick allt puttra under lock tills köttet var klart. Tog köttet ur pannan och purerade grönsakerna (fast det blir nog bättre om man tar ut morötterna först, vilket som jag inte gjorde denna gång...) för att få alla smaker med i såsen plus att det ger konsistens. Jag höll på mera vin och lät koka ner lite innan jag smakade av med salt och peppar och höll det över köttet till serveringen.

Tills det hade vi ugnstekta klyftor av rödbetor (olja och salt-/kummin-kryddade) och kronärtskocksmos (kronärtskocka, grädde, smör, salt).

Smakerna var många och goda. Ingenting var kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar