onsdag 20 januari 2010

Lammytterfilé

Dåligt foto det blev... Hur som: maten var jättegod, tyckte alla i familjen. ☺

Lammytterfilé, (ca 800 g till 4 personer) stekt i pannan tills det fått färg, sedan kryddat med salt, peppar och rosmarin. In i ugnen (170 grader) tills köttet var upp i 60 grader (rosa kärna). (ca 15 minuter) Under tiden fräste jag 1 medelstor lök och 2 klyftor vitlök, (allt finhakade, så klart), 2 små morötter, 1 liten palsternacka och efter ett tag tillsatt jag ca 2-3 msk Cleopatra's Tårer (går även med Salome eller Ortega), 1 msk tomatpuré, 1 tsk Dijon senap och lät det koka något, innan jag höll på ca 1 dl rödvin. Efter det hade reducerats, purerade jag allt med mixerstaven. Detta för att göra såsen krämigare och fylligare. Sen satt jag till mera vin, vinäger och lite vatten och lät koka lite till. Hur mycket, avgör du själv enligt den önskade konsistensen och mängden. (Vill du ha mycket sås, så behöver du kanske ta mera av alla ingredienser samt tillsätta lite fond eller/och sojasås, men jag undviker det helst.) Tills det serverade jag sötpotatismos och brusselkål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar